czwartek, stycznia 14, 2021

Podsumowanie roku 2020



Witajcie w Nowym Roku! 

Mamy już styczeń, a ja dopiero teraz zebrałam się w sobie, aby zrobić podsumowanie 2020 roku. Jaki był ten rok... Na pewno nie był łatwy. Pod względem czytelniczym jest u mnie lepiej niż w 2019 roku, choć nadal nie osiągnęłam celu, który sobie założyłam. Może w nowym roku się to uda - a chodzi o przeczytanie tylu książek ile jest tygodni. Także plan na 2021 rok to 52 książki. Trzymajcie kciuki! 

Na zdjęciu widzicie prawie wszystkie 42 książki (poza jedną, która jest w obiegu), które udało mi się przeczytać w zeszłym roku. Powiem Wam, że miałam wyjątkowo trudne zadanie, aby dobrać tytuły do odpowiednich kategorii, bowiem większość z tych książek jest po prostu dobra lub średnia. Chyba po prostu coraz trudniej jest mnie zadowolić :) Ale nie przedłużając przejdźmy do podsumowania w pięciu kategoriach. 

NAJLEPSZE Z NAJLEPSZYCH - TOP 4

- "Wrzask" - Izabela Janiszewska

- "Piąta ofiara" - J.D. Barker 

- "Daisy Jones & The Six" - Taylor Jenkins Reid 

- "Wierzyliśmy jak nikt" - Rebecca Makkai

Po raz pierwszy w tej kategorii pozwoliłam sobie na wybranie czterech, a nie trzech książek. "Wrzask" Izabeli Janiszewskiej to bardzo dobry debiut literacki, ciekawy i wciągający thriller. "Piąta ofiara" J.D. Barkera to druga część serii o Czwartej Małpie. Co ciekawe, pierwszy tom również znalazł się na mojej liście top, ale bodajże dwa lata temu. "Daisy Jones & The Six" to książka inne niż te, które dotychczas czytałam. Autorka wykreowała takich bohaterów, że aż trudno uwierzyć, że oni nie istnieją. A na koniec "Wierzyliśmy jak nikt" Rebeccki Makkai - piękna i poruszająca historia o mijaniu i wielkich stratach. Wszystkie cztery książki są godne polecenia. 

PIERWSZY I OSTATNI RAZ - TOP 3 NAJGORSZE Z NAJGORSZYCH

- "Przebudzona" - Agnieszka Lis 

- "Bliżej niż myślisz" - Ewa Przydryga 

- "Arabski raj" - Tanya Valko 

Eh... Ciężko cokolwiek powiedzieć o tych książkach. "Przebudzona" Agnieszki Lis to książka romantyczno-erotyczna, która aspirowała do powieści romantyczno-psychologicznej, bo autorka chciała zbudować ciekawy obraz psychologiczny głównej bohaterki. Moim zdaniem się to nie udało, wyszło mdło, a z bohaterki zrobiła się puszczalska dziewczyna. "Bliżej iż myślisz" Ewy Przydrygi to thriller, ale dla mnie był bardzo przewidywalny i mało zaskakujący. Bohaterowie byli niedopracowani i mdli - z główną bohaterką na czele. Zdecydowanie nie moje gusta, choć wiem, że wielu osobom ta książka się podobała. I na koniec "Arabski raj" Tanyi Valko. Piszę to z bólem serca, bo to jedna z moich ulubionych serii, ale jednak ten tom nie należał do udanych. 

ŁZA SIĘ W OKU KRĘCI - TOP 3 NAJBARDZIEJ WZRUSZAJĄCE 

- "Wierzyliśmy jak nikt" - Rebecca Makkai

- "Bez ciebie" - Agata Przybyłek 

- "Żółty ptak śpiewa" - Jennifer Rosner 

Miałam problem z tą kategorią, bo nie przeczytałam zbyt wielu wzruszających książek. A nawet jeśli któraś aspirowała do tego miana to nie spełniała moich oczekiwań. Jednak udało się i wybrałam trzy pozycje. "Wierzyliśmy jak nikt" Rececca Makkai, to tak jak wspomniałam wyżej piękna historia o przemijaniu, o samotności, o utracie najbliższych osób, które zabierane nam są przez paskudną chorobę. Ta książka długo po przeczytaniu będzie Wam siedziała w głowie. "Bez ciebie" Agaty Przybyłek to powieść obyczajowa o kobiecie, która jest maltretowana przez męża. Historia jest bardzo smutna i kończy się szczęśliwie, więc jeśli liczycie na happy end to sięgnijcie po coś innego. "Żółty ptak śpiewa" Jennifer Rosner to książka o tematyce wojennej. Opowieść o matce i córce, które muszą ukrywać się przez niemieckimi nazistami w stodole. Piękna jest ta historia o poświęceniu, odwadze i matczynej miłości. 

WŁOS SIĘ JEŻY - TOP 3 NAJBARDZIEJ WSTRZĄSAJĄCE

- "Żony gejów" - Maria Mamczur

- "Zaginione arabskie księżniczki" - Marcin Margielewski 

- "Żółty ptak śpiewa" - Jennifer Rosner 

"Żony gejów" Marii Mamczur to jedyny dokument wśród przeczytanych książek. To co autorka opisała tej książce to wbrew temu co myślicie bardzo popularne zjawisko w Polsce i na świecie. Żyjemy w kraju, w których wolność zaczyna być towarem luksusowym, a nie naszym prawem, więc nie ma się czemu dziwić, że wiele osób homoseksualnych próbuje ukryć swoją prawdziwą tożsamość. To co robią, a przez co raną innych nie jest tylko i wyłącznie ich wyborem, ale jest ucieczką od nacisków społeczeństwa, jest ucieczką od plotek, wytykania palcami, potępienia. Bardzo ważna jest ta książka i uważam, że każdy powinien ją przeczytać. "Zaginione arabskie księżniczki" Marcina Margielewskiego to pewnego rodzaju dziennik mężczyzny, który służył w arabskich pałacach. Dużo widział i słyszał, opowiada o tym jak mężczyźni traktują kobiety w krajach arabskich. Przedstawione w tej książce historie są bardzo wstrząsające i niewiarygodne. Jest to warte przeczytania. I na koniec "Żółty ptak śpiewa" Jennifer Rosner. Książka wzruszająca i wstrząsająca - jak większość historii, które dzieją się podczas II wojny światowej. 

ZNAJOMI NIEZNAJOMI - TOP 3 NAJLEPSZYCH NOWYCH DLA MNIE AUTORÓW 

- Marcel Moss

- Izabela Janiszewska

- Alex North 

Marcel Moss to zdecydowanie moje odkrycie 2020 roku. Wcześniej nie miałam styczności z tym autorem, ale jak tylko jego książka wpadła mi w ręce to przepadłam. W tym roku przeczytałam aż trzy książki jego autorstwa - "Nie krzycz", "Pokaż mi" i "Nie wiesz wszystkiego" i każda z nich bardzo mi się podobała. Mam wielki apetyt na więcej, więc bardzo się cieszę, że Marcel Moss jest bardzo "płodnym" autorem. Kolejnym autorem, którego poznałam w tym roku i który mnie zachwycił to Izabela Janiszewska. Jej debiutancka powieść "Wrzask" wywarła na mnie ogromne wrażenie (patrz zestawienie top 3) i ogromnie się cieszę, że jej powieść ma kilka tomów. Bardzo jestem ciekawa jej kolejnych książek, bo te dwie, które miałam okazję przeczytać były bardzo obiecujące. I na koniec Alex North autor "Szeptacza" i "W cieniu zła". Obie te książki mają swój niepowtarzalny klimat. Są bardzo mroczne, czytając ma się wrażenie, że nad książką unosi się złowroga mgła, wrony kraczą, a zza zakrętu wybiegnie jakaś mroczna postać. Autor zdecydowanie umie robić klimacik. Jeśli nie mieliście okazji przeczytać, to gorąco Wam polecam. Mam nadzieję, że przekonacie się do autora tak jak ja. 

I tak się prezentuje moje zestawienie. Bardzo jestem ciekawa ile Wam się udało przeczytać książek w 2020 roku i które z nich Waszym zdaniem były najlepsze. A może Wasze zestawienia pokrywają się w jakieś mierze z moimi? Dajcie znać! 

Do siego roku! 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2016 NA REGALE , Blogger